Er is een shift nodig in de manier waarop we ons verplaatsen. De afgelopen legislaturen hebben veel lokale besture de moed gehad hun centrum op zijn minst zone 30, autoluw of zelfs gedeeltelijk autovrij te maken, zodat het aantrekkelijker werd voor (nieuwe) bewoners en bezoekers. In heel wat stations is fors geïnvesteerd. Er werden fietssnelwegen aangelegd en nieuwe fietspaden zijn tegenwoordig een stuk breder dan vroeger. Talloze mobiliteitsdeelsystemen zagen het licht en werden succesvol. Veel randvoorwaarden om tot een modal shift te komen zijn dus al vervuld, maar we moeten een tandje bijsteken. Om een modal shift te realiseren die de samenleving vooruithelpt, zullen de nieuwe Vlaamse regering, de Vervoerregio’s én de nieuw verkozen lokale besturen het (gas)pedaal moeten indrukken. Dit nieuwe nummer dient daarbij als brand- of eerder trapstof!
63
Nov 2024
Modal shift
De opkomst van de personenwagen als massaconsumptieproduct heeft de voorbije eeuw een enorm effect gehad op onze samenleving. We omarmden de wagen als luxeproduct en statussymbool, én als symbool van vrijheid en bereikbaarheid. Vandaag stellen we vast dat we ons alsmaar afhankelijker maken van die wagen.