Samen met Filip De Rynck (UGent) en Tom Vermeersch (Provincie West-Vlaanderen) willen we in een verdiepende module de bestuurlijke aspecten van gebiedsgerichte projecten verkennen. Filip zal ons de theoretische kaders aanreiken en Tom zal vooral zijn praktijkervaring uit het landschapspark ’t Zwin inbrengen. De opleiding is interactief, gericht op leren en ervaringsuitwisseling. Op die manier leren de deelnemers op een productieve manier om kritisch naar hun eigen werking en hun context te kijken en hun projecten proactief vorm te geven.
Maar wat bedoelen we nu precies met bestuurlijke aspecten?
Concreet zullen we de volgende elementen behandelen:
- Gebiedswerking ingebed in analysekaders voor een netwerkperspectief
Hier reiken we een aantal nuttige analysekaders aan om vanuit een ‘meta’- perspectief naar de eigen werking te (kunnen) kijken.
- Contextanalyse als vaardigheid voor netwerkmanagers
De voortdurend wijzigende context, breed maatschappelijk en bij de relevante actoren in de gebiedswerking, biedt kansen en beperkingen en hoort bij de strategische competenties. We zullen dus kijken naar evoluties bij de Vlaamse overheid, provinciale en lokale besturen en een aantal maatschappelijke evoluties.
- Leiderschap en governance
Hier leren we over politiek, ambtelijk en maatschappelijk leiderschap en op governance in gebiedsgericht werken, dus de keuzes voor de bestuurlijke vormgeving (werken met een bestuur, met commissies, werkgroepen, e.d.). Ten slotte denken we ook na over monitoring en blijven leren.
- Democratie en participatie
Gebiedsgerichte ontwikkelingen houden vragen in over de praktische vormgeving van democratie en participatie. Welke kaders zijn nuttig vanuit een democratisch perspectief? Wat is de relatie met verschillende vormen van democratie? Hoe laten we burgers participeren?
- Instrumentering – bricoleren in gebiedsgericht werken
De realisatie of uitvoering van gebiedsgerichte ontwikkelingen is altijd complex en komt vaak neer op het bricoleren met instrumenten die ofwel te generiek, te specifiek of te sectoraal zijn. We kijken hier dus naar vertrouwde instrumenten, maar ook naar innovatie met nieuwe instrumenten. Bijzondere aandacht gaat uit naar de financiering.
Geen uitgestippeld programma
Tijdens een uitgebreide kennismakingssessie en doorheen de opleiding zullen de lesgevers de inhouden aanpassen aan de verwachtingen en leernoden van de deelnemers. We zullen dus geen exact programma opzetten, de bovengenoemde lesdelen zijn een indicatie van de thema’s die aan bod kunnen komen. De lesgevers zullen beslissen welke onderdelen meer of minder aandacht zullen krijgen.